no-img
انجمن دانشجویان هوش مصنوعی

پروپوزال روش مسیریابی مبتنی بر توازن مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم ناهمگن با چاهک متحرک


انجمن دانشجویان هوش مصنوعی
پکیج های آموزشی سایت
اطلاعیه های سایت

ادامه مطلب

DOC
پروپوزال روش مسیریابی مبتنی بر توازن مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم ناهمگن با چاهک متحرک
doc
مرداد ۳۰, ۱۴۰۰

پروپوزال روش مسیریابی مبتنی بر توازن مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم ناهمگن با چاهک متحرک


يكي از مهمترين ابزار كسب اطلاعات و درك محيط كه تحقيقات گسترده­اي را به خود معطوف نموده، شبكه­هاي حسگر بي­سيم است. يک شبكه حسگر بي سيم، مجموعه­اي شامل تعدادي حسگر بي­سيم است كه از طريق ارسال فركانس راديويي با همديگر يا با ايستگاه پايه ارتباط دارند. موقعيت هر گره حسگر بي­سيم بسته به كاربرد مي­تواند ثابت يا متغير باشد. وظيفه هر حسگر اين است كه اطلاعات مربوط به شرايط فيزيكي محيط را به­صورت مستقيم يا از طريق گره­هاي واسط (روش غير مستقيم) به ايستگاه پايه مركزي مخابره نمايد. داده­هاي جمع­آوري شده توسط هر حسگر مي­تواند شامل ميزان و جهت وزش باد، دما، زواياي تابش نور خورشيد، فشار و غیره باشند [۱و ۲].

با وجود پيشرفت­هاي صورت گرفته در اين نوع شبكه­ها، گره­هاي حسگر به دليل تعداد زياد، اندازه كوچک و روش قرارگيري اقتضايي، هنوز هم براي تامين انرژي خود، متكي به باتري­هايي با توان اندك مي­باشند. همچنين معمولاً به دليل به­كارگيري اين نوع شبكه­ها در محيط­هاي خشن و غير قابل دسترس، امكان شارژ مجدد يا تعويض گره­هاي حسگر وجود ندارد. بنابراين يكي از مهمترين مسايل در شبكه­هاي حسگر بي­سيم، مسالة محدوديت شديد انرژي است. همچنين از آن جايي كه كارايي شبكه­هاي حسگر به شدت به طول عمر شبكه و پوشش شبكه­اي آن وابسته است، بنابراين لحاظ نمودن الگوريتم­هاي ذخيرة انرژي در طراحي شبكه­هاي حسگر با عمر طولاني، امري حياتي است. امروزه روش­هاي مديريت پوياي توان كه به كاهش مصرف انرژي شبكه­هاي حسگر بعد از طراحي و قرارگيري آنها مي­پردازند، از بالاترين اهميت برخوردار است. در سال­هاي اخير براي مديريت پوياي توان، توجه به ابزارهاي هوشمند و توانمندي نظير خوشه­بندي رونق چشمگيري یافته است [۳و ۴].

 

شبكه حسگر بي­سيم ايده آل بايد انرژي كمي مصرف كند و برنامه­ريزي هوشمندانه­اي داشته باشد و قادر باشد داده­ها را به سرعت و با دقت و در طي زمان طولاني دريافت كرده و هزينه نصب آن ارزان بوده و نياز به تعمير و نگهداري هم نداشته باشد. استفاده از اين­گونه حسگرها هنگامي مي­تواند بخوبي صورت گيرد كه دانش درستي از كاربرد اين حسگرها داشته و مسئله را بخوبي درك كرده باشيم. عمر باتري مورد استفاده در اين حسگرها و نيز ميزان به روز شدن حسگرها و اندازه آن از جمله عمده­ترين ملاحظات طراحي است كه در اين زمينه وجود دارد. علاوه بر اين هر گره حسگر شامل حافظه­اي با حجم كوچک است. هر گره حسگر وظيفه دارد در دوره­هاي زماني مشخص داده­هاي جمع­آوري شده را به ايستگاه پايه انتقال دهد در غير اينصورت با به وجود آمدن تأخير داده­هاي مربوط به آن قسمت، از بين خواهند رفت [۱۳و ۱۴].

 

دانلود کامل پروپوزال به صورت رایگان 

دانلود پایان نامه این پروپوزال

 



درباره نویسنده

مديريت 56 نوشته در انجمن دانشجویان هوش مصنوعی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


یک پاسخ به “پروپوزال روش مسیریابی مبتنی بر توازن مصرف انرژی در شبکه های حسگر بی سیم ناهمگن با چاهک متحرک”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *